top of page

Byggesøknadsprosessen – steg for steg

Er du usikker på hvordan en byggesak faktisk behandles? Her får du en enkel oversikt fra idé til vedtak.


Sjekk ut direktoratets veileder her!
Sjekk ut direktoratets veileder her!

Byggesøknader kan virke omfattende, men de følger en tydelig prosess. Med riktig veiledning trenger ikke byggesaken å være komplisert.

1. Avklar hva som er lov å bygge

Før du starter, må du sjekke hva reguleringsplanen tillater: plassering, høyder, utnyttelsesgrad og bruk. Dette avgjør om prosjektet er søknadspliktig og om du trenger ansvarlige foretak.

2. Utarbeidelse av dokumentasjon

Når rammene er klare, utarbeides nødvendig materiale: tegninger, situasjonsplan, redegjørelser og eventuelle dispensasjoner. I tillegg må naboer varsles og få mulighet til å komme med merknader.

3. Innsending til kommunen

Søknaden sendes digitalt. Kommunen kontrollerer at dokumentasjonen er komplett, og vurderer deretter saken faglig. Avhengig av tiltak kan du sende ett-trinnssøknad eller rammesøknad + igangsetting.

4. Saksbehandling

Kommunen vurderer tiltaket opp mot regelverk og kan be om tillegg eller presiseringer. Utfallet blir enten godkjenning, godkjenning med vilkår eller avslag.

5. Klarsignal og bygging

Når du får tillatelse (eller igangsettingstillatelse), kan byggearbeidet starte. Alle ansvarlige foretak må være erklært og godkjent.

6. Ferdigattest

Når alt er ferdigstilt, sendes dokumentasjon inn for ferdigattest – det endelige beviset på at tiltaket er lovlig avsluttet.


Har du spørsmål om byggesøknad er nødvendig for ditt byggeprosjekt? Ta kontakt – så hjelper vi deg!

Kommentarer


bottom of page